Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna SENSORYKA
Dostosowanie wymagań edukacyjnych następuje na podstawie:
- Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
- Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania;
- Opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się;
- Innej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującej na potrzebę takiego dostosowania;
- Rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów (dotyczy uczniów objętych w szkole pomocą psychologiczno – pedagogiczną);
- Opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego.
Dostosowanie wymagań: – powinno dotyczyć głównie form i metod pracy z uczniem, zdecydowanie rzadziej treści nauczania
- nie może polegać na takiej zmianie treści nauczania, która powoduje obniżanie wymagań wobec uczniów z normą intelektualną
- nie oznacza pomijania haseł programowych, tylko ewentualne realizowanie ich na poziomie wymagań koniecznych lub podstawowych
- nie może prowadzić do zejścia poniżej podstawy programowej, a zakres wiedzy i umiejętności powinien dać szansę uczniowi na sprostanie wymaganiom kolejnego etapu edukacyjnego
Dostosowanie wymagań edukacyjnych dotyczy uczniów:
- o inteligencji niższej niż przeciętna.
- słabowidzący.
- słabosłyszący.
- z niepełnosprawnością ruchową.
- z niepełnosprawnością intelektualną
- z autyzmem
- z zespołem aspergera
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- dyskalkulią
- dysortografią
- z afazją
- uczniowie z afazją ruchową
- uczniowie z afazją czuciową
- z trudnościami w przetwarzaniu sensorycznym z:
- obniżoną reaktywnością na bodźce przedsionkowe i proprioceptywne
- obniżoną reaktywnością na bodźce dotykowe
- obronnością dotykową:
- dyspraksją – rozwojowe zaburzenia koordynacji
- zaburzoną obustronną koordynacją ruchową
- niepewnością grawitacyjną
- nadwrażliwością wzrokową
- nadwrażliwością słuchową
- obniżoną wrażliwością słuchową
- nadwrażliwością węchową:
- nadwrażliwością smakową
- z alergią
- z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych
Podstawa prawna: § 2 rozporządzenia MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych