Terapia Pedagogiczna są to zajęcia indywidualne lub grupowe (również korekcyjno-kompensacyjne), które mają na celu przy pomocy odziaływań dydaktycznych i wychowawczych eliminowanie niepowodzeń różnego rodzaju, w tym szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.
Terapia stanowi swoistą interwencję wychowawczą, zmierzającą do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno ? motywacyjnej, także w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych dziecka.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznawane są u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są one zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych: wzrokowych, słuchowych, językowych i ich integracji; zaburzeniami uwagi, pamięci, lateralizacji, orientacji przestrzennej, motoryki, itp.
Celem głównym terapii jest:
? stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi,
? eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji,
? wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów,
? stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych.
Terapia pedagogiczna może dotyczyć:
? dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
? dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi
? dzieci o nieharmonijnym rozwoju
? dzieci przedszkolnych z grup ryzyka dysleksji, czyli dzieci, które nie osiągnęły gotowości do czytania i pisania
? dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi
? dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / autyzm, Zespół Aspergera,
Terapia pedagogiczna skierowana jest również do dzieci ze specyficznymi trudności w opanowaniu umiejętności:
? czytania ? dysleksja,
? dobrego poziomu graficznego pisma ? dysgrafia,
? poprawnego pisania ? dysortografia,
? matematyki ? dyskalkulia,
? dzieci o obniżonej sprawności manualnej,
? dzieci z zaburzeniami orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni,
? dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
? dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym.