Terapia ręki to ćwiczenie gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej i swobodnej pracy kończyn. Terapia ręki ma na celu przygotowanie ręki do najwyższych funkcji jaką jest pisanie.
Przyczyn zaburzających pracę ręki jest bardzo wiele i często nie wystarczy szukać ich w samej ręce ale także w funkcjonowaniu wzrokowym, czy integracji sensorycznej dziecka. Stąd do terapii ręki podejść należy wieloetapowo, dokładnie diagnozując, co leży u podłoża trudności dziecka. Terapia ręki to często praca zespołowa, wymagająca współpracy wielu specjalistów z różnych dziedzin.
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
? nieprawidłową postawę ciała;
? zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej;
? problemy z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, zakładanie, zdejmowanie ubrań);
? problemy w zabawkach manipulacyjnych/precyzyjnych (układanie małych przedmiotów, nawlekanie, lepienie plasteliny);
? niska szybkość wykonywanych ruchów;
? trudność z planowaniem ruchu;
? wolne tempo uczenia się nowych czynności motorycznych;
? problemy grafomotoryczne (rysowanie, kolorowanie, pisanie);
? zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej;
? problem z koordynacją ruchową;
? wspomagająco w opóźnieniu rozwoju mowy
Cele w terapii ręki
Terapia ręki ma na celu:
? usprawnienie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców;
? usprawnienie współpracy oko-ręka;
? rozwijanie umiejętności planowania ruchu;
? wspomaganie czucia głębokiego i powierzchniowego;
? rozwijanie sprawności ruchowej dłoni dziecka;
? przygotowanie i doskonalenie nauki pisania.
Za: K. Bromelska ?Podręcznik terapeuty reki?.