Trening przetwarzania słuchowego
Trudności w nauce, w pisaniu i czytaniu oraz częste współistniejące z nimi zaburzenia emocjonalne mogą wynikać z zaburzeń analizy dźwięków na poziomie centralnym.
W pierwszych klasach szkoły podstawowej od 3 do 5% dzieci ma objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego ( APD), które gdy są niewykryte i nierehabilitowane w znacznym stopniu ograniczają możliwości nauki i rozwoju tych dzieci.
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego ( APD) rozpoznaje się w przypadkach, w których co najmniej jedna z podstawowych wyższych funkcji słuchowych jest zaburzona.
Do objawów zaburzeń przetwarzania słuchowego należą:
- trudności z rozumieniem dłuższych wypowiedzi,
- trudności w rozumieniu mowy w hałasie (zazwyczaj w sytuacji 1:1 nie ma takich problemów),
- trudności w lokalizacji źródła dźwięku,
- problemy z koncentracją (zazwyczaj krótki czas koncentracji),
- trudności w nauce czytania,
- nadwrażliwość słuchowa.
Trening prowadzony jest z zastosowaniem urządzenia Screeningowy Audiometr Tonalny z Testami Centralnymi i modułem terapeutycznym SAT II.
Urządzenie posiada moduł terapeutyczny pozwalający na trening centralnego przetwarzania słuchowego oraz funkcji słuchowo-językowych w terapii dysleksji. Ćwiczenia terapeutyczne w tym module opracował dr Bartosz M. Radtke na podstawie badań własnych oraz badań i teorii dysleksji prof. Marty Bogdanowicz.
Treningu centralnego przetwarzania słuchowego oraz funkcji słuchowo-językowych. Moduł terapeutyczny Systemu SAT II zawiera ćwiczenia, takie jak:
- naśladowanie wzorów rytmicznych,
- porównywanie par wzorców rytmicznych,
- rozpoznawanie sekwencji dźwięków różniących się wysokością,
- rozpoznawanie sekwencji dźwięków różniących się długością,
- różnicowanie fonemów izolowanych,
- różnicowanie słów w parach,
- różnicowanie pseudosłów w parach ,
- wskazywanie słowa innego niż pozostałe w ciągach trzyelementowych,
- wskazywanie pseudosłowa innego niż pozostałe w ciągach trzyelementowych.