ASRS (zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu).
ASRS jest narzędziem wykorzystywanym do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Zestaw składa się z szerokiego zakresu zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Wliczają się w to deficyty uwagi, trudności w relacjach rówieśniczych i rodzinnych, problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych.
ASRS jest przeznaczony do badania ASD u dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 18 lat. Na ASD składają się zaburzenia autystyczne, zaburzenia Aspergera i inne całościowe zaburzenia rozwojowe. Badanie oceniane jest przez nauczycieli, rodziców czy opiekunów dziecka. Zestaw jest pomocny pod względem podejmowania decyzji związanych z diagnozą oraz w procesie podejmowania i planowania terapii.
W diagnozie indywidualnej ASRS może być wykorzystywane jako pomoc w procesie diagnostycznym. Wyniki uzyskane w kwestionariuszu, powiązane z informacjami uzyskanymi z wywiadu i obserwacji klinicznej pozwalają na podjęcie decyzji odnoszącej się do planu terapii.
Jest on wykorzystywany również w badanych przesiewowych grup dzieci w szkołach i przedszkolach. Pozwala to na zbadanie występowania potrzeby szerszej diagnozy bądź wymaganego wsparcia danego dziecka.
W badanych klinicznych można porównać wyniki ASRS w początku terapii oraz określonych jej momentach, mając na celu sprawdzenie czy dany program jest związany ze zmianą zachowań dziecka.
Z kolei w badanych naukowych porównywać można wyniki grupy badanych w początku terapii oraz po jej zakończeniu. Kwestionariusze są również przydatne w różnego rodzaju projektach badawczych. Korzystają z niego psycholodzy, lekarze pediatrzy i psychiatrzy.
Zasady stosowania ASRS
Kwestionariusze są wypełniane przez osoby swobodnie czytające teksty w języku polskim. Należy pamiętać, że kontekst przeprowadzenia badania ma duży wpływ na otrzymane wyniki – relacja rodzica lub nauczyciela przeprowadzającego badanie z danym pacjentem. Wyniki te należy porównać z danymi pochodzącymi z innych źródeł, które są istotne dla decyzji diagnostycznych i planowania terapii.
Dla pełnego obrazu badanego niezbędne jest połączenie danych z badania kwestionariuszem z danymi z innych źródeł, w szczególności z:
- obserwacji klinicznej,
- wywiadu,
- kontaktu
- i rozmów z badanym oraz osobami z jego otoczenia.
Wyniki powinny być interpretowane uwzględniając również dodatkowe czynniki, które mogą na nie wpływać:
- skłonność do udzielania odpowiedzi aprobowanych społecznie,
- trudności ze zrozumieniem pozycji testowych
- oraz nieuważne wypełnianie kwestionariusza.
ASRS to zestaw kwestionariuszy, do których pozycje zostały dobrane tak, aby umożliwiać rozpoznanie ASD oraz skuteczną interwencję. Każda skala ma swoje ograniczenia, ale jeżeli ASRS będzie stosowany w odpowiedni sposób, może być przydatny w opisywaniu trudności, zbieraniu informacji o dziecku od rodziców, opiekunów i nauczycieli, planowaniu terapii oraz ocenianiu jej wyników.