Koncentracja uwagi
Umiejętność koncentracji uwagi jest kluczowa dla edukacji i rozwoju oraz wręcz niezbędna w codziennym życiu. W otaczającym nas środowisku jest bardzo dużo różnych bodźców, które docierają do nas, wręcz jesteśmy nimi bombardowani.
Dlaczego koncentracja jest tak ważna?
Koncentracja uwagi to umiejętność skupiania się na wykonywanej czynności. Cały proces polega na odrzuceniu nadmiaru informacji – po to, aby do świadomości docierały jedynie istotne informacje. Jest to kluczowy czynnik, który umożliwia efektywne wykonanie jakiejś pracy – zarówno umysłowej, jak i fizycznej. Im wyższy poziom koncentracji, tym większa efektywność! A im większa efektywność, tym więcej można osiągnąć w krótkim czasie. Umiejętność skupienia się na jednym zadaniu i wykonywanie go, aż do ukończenia, to jedna z najistotniejszych cech każdego człowieka sukcesu!
Umiejętność koncentracji ćwiczyć można od pierwszych miesięcy życia – oczywiście podczas zabawy z pomocą różnych narzędzi np. zabawki manipulacyjne i wszystkie inne , które angażują uwagę. Trzeba „podążać” za dzieckiem, gdyż ma ono naturalna ciekawość badania świata – ciekawi je np. różne faktury, elementy szeleszczące, obracające się, błyszczące itp. Kilkulatka można już zachęcić do bardziej wymagających zabaw!
Koncentrację poprawiają też różnego rodzaju gry logiczne i pamięciowe oraz łamigłówki. Układanie puzzli, zabawa w „memory” czy szukanie różnic na obrazkach wymagają uwagi, zabawy typu- gdzie to jest ukryte, zabawy ciepło – zimno, zabawy „detektywistyczne” czyli pytania i odpowiedzi.
Bodźcem do rozpoczęcia tego typu ćwiczeń powinny być dla rodziców zwłaszcza sytuacje, w których dziecko:
- szybko się zniechęca – nie potrafi zająć się czymś na dłużej, szybko się nudzi i męczy, nie chce kontynuować zabaw i zadań;
- pracuje wolno – znacznie wolniej niż wymaga tego konkretna czynność lub zadanie, nie może go wykonać „na raz”, musi robić sobie przerwy;
- jest nieuważne – co prawda podchodzi do zadania i stara się je wykonać jak najszybciej, ale kosztem licznych błędów, których nie zauważa;
- jest rozkojarzone – sprawia wrażenie zamyślonego, rozmarzonego, jego tok myślenia co chwila odbiega od wyznaczonego dla konkretnego zadania.
- Przeskakuje z jednej aktywności na drugą i nie kończy tej pierwszej- takie ważnienie jakby wciąż zmieniało zdanie.
Oczywiście trzeba pamiętać, że każdemu zdarzają się spadki koncentracji. Ponadto zdolność do koncentracji uwagi wzrasta wraz z wiekiem .