Terapia ręki to ćwiczenie gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej i swobodnej pracy kończyn. Terapia ręki ma na celu przygotowanie ręki do najwyższych funkcji jaką jest pisanie.
Przyczyn zaburzających pracę ręki jest bardzo wiele i często nie wystarczy szukać ich w samej ręce ale także w funkcjonowaniu wzrokowym, czy integracji sensorycznej dziecka. Stąd do terapii ręki podejść należy wieloetapowo, dokładnie diagnozując, co leży u podłoża trudności dziecka. Terapia ręki to często praca zespołowa, wymagająca współpracy wielu specjalistów z różnych dziedzin.
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
— nieprawidłową postawę ciała;
— zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej;
— problemy z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, zakładanie, zdejmowanie ubrań);
— problemy w zabawkach manipulacyjnych/precyzyjnych (układanie małych przedmiotów, nawlekanie, lepienie plasteliny);
— niska szybkość wykonywanych ruchów;
— trudność z planowaniem ruchu;
— wolne tempo uczenia się nowych czynności motorycznych;
— problemy grafomotoryczne (rysowanie, kolorowanie, pisanie);
— zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej;
— problem z koordynacją ruchową;
— wspomagająco w opóźnieniu rozwoju mowy
Cele w terapii ręki
Terapia ręki ma na celu:
— usprawnienie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców;
— usprawnienie współpracy oko-ręka;
— rozwijanie umiejętności planowania ruchu;
— wspomaganie czucia głębokiego i powierzchniowego;
— rozwijanie sprawności ruchowej dłoni dziecka;
— przygotowanie i doskonalenie nauki pisania.
Za: K. Bromelska “Podręcznik terapeuty reki”.